AV
Apparatuur
Toon de Wit
Afwerking
wie, wat & hoe
Na de Kunstacademie en zijn stage bij de AudioVisuele dienst van de Rotterdamse Erasmus Universiteit was het in 1979 tijd om echt aan het werk te gaan. Toon ging in dienst bij de filmproducent Bob Kommer Studio’s in Den Haag als productie- en algemeen assistent. Vanuit de groei die deze baan en geweldige leerschool hem bood nam hij na vijf jaar de grote stap: hij begon voor zichzelf. Hij startte vanuit zijn eerste studioruimte, een etage onder zijn woning op Rotterdam Zuid. Inmiddels is die start als zelfstandig ondernemer in de fotografie- en audiovisuele wereld alweer ruim 35 jaar geleden. Dat betekent 35 jaar ervaring met niet alleen studiowerk, maar vooral ook als beeldmaker op locatie.
Vanaf het begin werkt Toon met de beste apparatuur, want goed gereedschap … Sinds de switch van analoge naar digitale fotografie in 2004 werkt Toon het liefst met Canon apparatuur. Uiteraard met full-frame sensor, HD voor videowerk en de nieuwste DSRL met 4K video. Zo kan hij u de beste beeldkwaliteit garanderen. Voor specifieke toepassingen beschikt Toon ook over meerdere GoPro camera’s, een DJI drone en een VR-camera.
Sinds ruim vijftien jaar verzorgt Toon alle foto- en video-afwerking in eigen beheer. Hij werkt met de beste computers voorzien van één of meer snelle grafische kaarten, i7- en i9- processoren en SSD-drives. De beeldkwaliteit van uw foto- en videowerk wordt daarnaast gewaarborgd door het gebruik van een gekalibreerd beeldscherm. Uiteraard wordt al uw beeldwerk met zorg bewaard. Zo wordt het digitale materiaal dagelijks opgeslagen op een eigen NAS van 48 Tb; een archief dat ook na jaren nog voor u beschikbaar blijft.
Fotografie gaat het langste terug. Met mijn zesde kreeg ik mijn eerste 6x9 cm box- camera en rond mijn 14e had ik mijn eigen doka opgetuigd, waar ik vele uren doorbracht met het ontwikkelen en afdrukken van zwart-wit foto’s. Toen al was ik de fotograaf voor de schoolkrant. Ik maakte veel foto’s op de klassenavonden en verkocht die aan schoolgenoten. Zo kwam ik aan mijn eerste Nikkormat spiegelreflexcamera. Zoals bekend: fotografie is een momentopname. Je vangt het moment. Soms kan je zo’n moment creëren en soms is het ‘volg de bal’. Dat geldt zowel op locatie als in de studio. In 40 jaar tijd heb ik heel wat figuurlijke ballen gevolgd. Het studiowerk was een kleiner deel van mijn werk, niet in kwaliteit of inhoud, maar wel in uren. In beide gevallen wordt er van je gevraagd goed te kijken en mee te denken. Niet met zoveel woorden, maar zo heb ik het altijd begrepen. Meestal kan ik mijn gang gaan. Gelukkig groeide ik van het begin af aan op met complexe projecten, dus schrik ik zelden van wat er moet worden gedaan. Om een voorbeeld te noemen: in de tijd dat ik elke dag naar Den Haag tufte (begin jaren ‘80), hadden we vaak de camera- apparatuur alvast klaar gezet voor een niet-alledaagse foto- en filmklus waarbij we met windkracht 7 op een sleephopperzuiger op de Noordzee zaten. Ik leerde op mijn eigen veiligheid en die van mijn collega’s te letten. Een interessant vak, met een grote diversiteit, goed voor je algemene kennis en vooral leuk werk.
Tijdens mijn stage in Rotterdam kreeg ik al te maken met film en video. Dat ontwikkelde zich verder tijdens mijn werk in Den Haag. Ik ging vaak mee met opdrachten buiten de deur en groeide uit tot een ervaren camera-assistent. In de begintijd van mijn zelfstandig ondernemerschap werd ik nog vaak freelance ingehuurd als de camera-assistent die ook kon fotograferen en andersom. Later werd ik steeds meer all-round beeldmaker. Een leuke anekdote speelt zich af in 1988, tijdens een shoot in Azië waar ik mee was met een filmploeg als still-fotograaf; de 35 mm Arriflex filmcamera was bijna leeg, er was meer gedraaid dan verwacht, de laatste cassette had bijna een run-out. Nog zeker één take was nodig en dan is 5 meter film niks als je met 35 mm draait (ongeveer een halve meter per seconde). Ik heb nooit meer drie mensen tegelijk zo verbaasd zien omkijken toen ik aanbood om alvast nieuwe film in te leggen. Een fotograaf die dát kon… dat was een zeldzaamheid. Afijn, het shot was gered en ik had een extra biertje verdiend. Ook door andere ervaringen liggen beide, zowel het stilstaande als het bewegende beeld, mij na aan het hart. Qua techniek en qua creativiteit. Met elk zijn eigen doel en mogelijkheden. De voortschrijdende camera- en computertechnieken zorgden er een jaar of vijftien geleden voor dat de investering in video-apparatuur ook voor een eenmansbedrijf rendabel werd. De rest is historie. Af en toe leidt het volgen van de nieuwste ontwikkelingen tot een leuk uitstapje, zoals in 2011 naar het 3D-stereo filmen. Leuk om te doen, maar helaas een ontwikkeling die beperkt bleef tot bioscoopfilms.
Toon de Wit
Na de Kunstacademie en zijn stage bij de AudioVisuele dienst van de Rotterdamse Erasmus Universiteit was het in 1979 tijd om echt aan het werk te gaan. Toon ging in dienst bij de filmprodu- cent Bob Kommer Studio’s in Den Haag als productie- en algemeen assistent. Vanuit de groei die deze baan en geweldige leerschool hem bood nam hij na vijf jaar de grote stap: hij begon voor zichzelf. Hij startte vanuit zijn eerste studioruimte, een etage onder zijn woning op Rotterdam Zuid. Inmiddels is die start als zelfstandig ondernemer in de fotografie- en audiovisuele wereld alweer ruim 35 jaar geleden. Dat betekent 35 jaar ervaring met niet alleen studiowerk, maar vooral ook als beeldmaker op locatie.
Sinds ruim vijftien jaar verzorgt Toon alle foto- en video- afwerking in eigen beheer. Hij werkt met de beste computers voorzien van één of meer snelle grafische kaarten, i7- en i9- processoren en SSD-drives. De beeldkwaliteit van uw foto- en videowerk wordt daarnaast gewaarborgd door het gebruik van een gekalibreerd beeldscherm. Uiteraard wordt al uw beeldwerk met zorg bewaard. Zo wordt het digitale materiaal dagelijks opgeslagen op een eigen NAS van 48 Tb; een archief dat ook na jaren nog voor u beschikbaar blijft.
Fotografie gaat het langste terug. Met mijn zesde kreeg ik mijn eerste 6x9 cm box-camera en rond mijn 14e had ik mijn eigen doka opgetuigd, waar ik vele uren doorbracht met het ontwikkelen en afdrukken van zwart-wit foto’s. Toen al was ik de fotograaf voor de schoolkrant. Ik maakte veel foto’s op de klassenavonden en verkocht die aan schoolgenoten. Zo kwam ik aan mijn eerste Nikkormat spiegelreflexcamera. Zoals bekend: fotografie is een momentopname. Je vangt het moment. Soms kan je zo’n moment creëren en soms is het ‘volg de bal’. Dat geldt zowel op locatie als in de studio. In 40 jaar tijd heb ik heel wat figuurlijke ballen gevolgd. Het studiowerk was een kleiner deel van mijn werk, niet in kwaliteit of inhoud, maar wel in uren. In beide gevallen wordt er van je gevraagd goed te kijken en mee te denken. Niet met zoveel woorden, maar zo heb ik het altijd begrepen. Meestal kan ik mijn gang gaan. Gelukkig groeide ik van het begin af aan op met complexe projecten, dus schrik ik zelden van wat er moet worden gedaan. Om een voorbeeld te noemen: in de tijd dat ik elke dag naar Den Haag tufte (begin jaren ‘80), hadden we vaak de camera-apparatuur alvast klaar gezet voor een niet- alledaagse foto- en filmklus waarbij we met windkracht 7 op een sleephopperzuiger op de Noordzee zaten. Ik leerde op mijn eigen veiligheid en die van mijn collega’s te letten. Een interessant vak, met een grote diversiteit, goed voor je algemene kennis en vooral leuk werk.
Vanaf het begin werkt Toon met de beste apparatuur, want goed gereedschap … Sinds de switch van analoge naar digitale fotografie in 2004 werkt Toon het liefst met Canon apparatuur. Uiteraard met full- frame sensor, HD voor videowerk en de nieuwste DSRL met 4K video. Zo kan hij u de beste beeldkwaliteit garanderen. Voor specifieke toepassingen beschikt Toon ook over meerdere GoPro camera’s, een DJI drone en een VR-camera.
Tijdens mijn stage in Rotterdam kreeg ik al te maken met film en video. Dat ontwikkelde zich verder tijdens mijn werk in Den Haag. Ik ging vaak mee met opdrachten buiten de deur en groeide uit tot een ervaren camera-assistent. In de begintijd van mijn zelfstandig ondernemerschap werd ik nog vaak freelance ingehuurd als de camera-assistent die ook kon fotograferen en andersom. Later werd ik steeds meer all-round beeldmaker. Een leuke anekdote speelt zich af in 1988, tijdens een shoot in Azië waar ik mee was met een filmploeg als still-fotograaf; de 35 mm Arriflex filmcamera was bijna leeg, er was meer gedraaid dan verwacht, de laatste cassette had bijna een run-out. Nog zeker één take was nodig en dan is 5 meter film niks als je met 35 mm draait (ongeveer een halve meter per seconde). Ik heb nooit meer drie mensen tegelijk zo verbaasd zien omkijken toen ik aanbood om alvast nieuwe film in te leggen. Een fotograaf die dát kon… dat was een zeldzaamheid. Afijn, het shot was gered en ik had een extra biertje verdiend. Ook door andere ervaringen liggen beide, zowel het stilstaande als het bewegende beeld, mij na aan het hart. Qua techniek en qua creativiteit. Met elk zijn eigen doel en mogelijkheden. De voortschrijdende camera- en computertechnieken zorgden er een jaar of vijftien geleden voor dat de investering in video-apparatuur ook voor een eenmansbedrijf rendabel werd. De rest is historie. Af en toe leidt het volgen van de nieuwste ontwikkelingen tot een leuk uitstapje, zoals in 2011 naar het 3D-stereo filmen. Leuk om te doen, maar helaas een ontwikkeling die beperkt bleef tot bioscoopfilms.
Afwerking
Apparatuur
wie, wat & hoe